fredag 1 april 2011

Dag 5 av resten av mitt liv!

I måndags började jag med LCHF (low carb high fat). Har försökt utesluta kolhydrater helt från min kost och jag tror att jag lyckats förutom en å annan morot som slunkit ner och någon tomat...
Det har gått över förväntan! Första dagarna mådde jag som en prinsessa men igår blev jag fruktansvärt sugen på bröd. KAN ha berott på att jag är less på att äta en kall frukostkorv till frukost ;) Är stolt över att jag kunnat tygla mitt begär efter bröd i alla former!

Synd sådana här gånger att man inte är en ägg ätare. Bara lukten gör mig illamående och att stoppa denna konstiga tingest i mun sedan,,,nä fy farao! Men jag vet att det är nyttigt och i LCHF utgör ägg en stor del av kosten. MYCKET grädde har det däremot blivit, både i kaffe och the men även i all mat samt som kvällsfika med hallon till. Och för den delen, man får ju faktiskt äta supergod mat! Det gäller bara att planera så att man inte står där med skägget i brevlådan, hungrig, trött o med gnälliga och hungriga barn i byxbenen för då är risken stor att man i ren frustration steker pannkaka och äter :S

Därför är kyl o frys laddad till bristningsgränsen med kött, fisk, kyckling, korv. Och tillbehör som creme fraiche, majonnäs, grädde och riktigt smör till allt!

Ikväll blev det vanligt fredasmys á la tacos. Jag åt allt förutom bröd, majs och tomat. Istället unnade jag mig några skivor brieost och mer av tacofärsen :)

Nu har jag vevat ihop en chokladmousse i LCHF manér. Gjorde den på 85 % choklad, grädde samt ägg (går bra att använda som ingrediens för mig iaf). Ska prova den snart!

Och det BÄSTA av allt med LCHF- jag är Aldrig hungrig! Tur det för annars hade dessa 5 dagar aldrig gått! Nu ska jag köra detta i en månad. Sedan blir det invägning. Om det fungerar så lär det bli min livsstil men tanken är att jag när jag nått min önskade vikt/kroppsstorlek ska göra eget bröd för det klarar jag inte att vara utan :)

2 kommentarer:

  1. Spännande att höra hur det går, du måste uppdatera detta sen! :) Jag testade LCHF ett tag och gick ner en hel del. Jag slutade nog mest pga idétorka och så tappade jag inspirationen... Så du gör ju rätt att ha massa bra ingredienser hemma, så du kan variera dig. Lycka till! :)

    SvaraRadera
  2. Tack Emma! Känner att idéerna börjar ta slut lite här med men ska försöka hålla ut :) Kram!

    SvaraRadera