torsdag 28 januari 2010

Bortskämda barn?

Vi läser för våra barn varje kväll. Som regel turas vi om att natta barnen varannan kväll, fungerar inte alltid, och den som nattar läser en saga. Barnen får i sin tur välja saga varannan kväll.
Ibland har jag från vissa håll fått höra att detta är att dalta med barnen. Barnen borde kunna lägga sig själva och somna. Till saken hör att vi även ligger kvar hos barnen tills de somnat. Detta tar vanligtvis omkring 30-45 minuter.
Självklart finns det kvällar ibland då man hade önskat att barnen kunnat gå och lägga sig själva och somna men för det mesta är de här mysiga stunderna något som vi ser fram emot! Kanske är det för att jag som barn fick en saga läst för mig varje kväll innan jag somnade som jag tycker att det här är en sådan självklar sak, jag vet inte.
Jag kritiserar inte de föräldrar och barn som har andra rutiner, självklart inte, men jag blir irriterad på människor som tycker våra rutiner är ett daltande med barnen.
Dessa rutiner är lika mycket till för oss som för barnen. Jag njuter av att få läsa deras favoritsagor och sedan släcka lampan efter att ha pussat på dem, ha Dante liggande på min ena arm och klia Liv på ryggen med den andra!
En dag måste de börja lägga sig själva men tills dess ska jag banne mig njuta av varje mysiga lässtund!
Hur gör ni när barnen ska sova? Och brukar ni läsa med era barn?
Här är några favoritsagor hos oss:














































5 kommentarer:

  1. Ligg hos dina barn, det gör jag varje kväll. Läser inga böcker, men hon äter välling o somnar. böcker tar vi vid andra tillfällen. Det kommer en dag då barnen inte vill ligga hos en... Så jag tänker nog att det är bara att njuta så länge det går. Med böcker o pussar kan man inte skämma bort barnen. Det är andra faktorer som gör att man skämmer bort o daltar...

    *Kramar*

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är jätte bra att ni läser sagor för era barn. Det gör inte jag på kvällarna och det har jag nog fått höra av bvc att det ska man visst göra annars så blir dom dum, fast hon uttalade det lite finare, men det va dum hon mena.Mina barn läggeer sej och kollar i en bok själv, sen sover dom.Men det är fel enligt bvc.Men barna är nöjd och jag är nöjd, och likaså dina barn och ni, det är huvudsaken tycker jag

    SvaraRadera
  3. Jag har ju inte egna barn, men måste bara få uttrycka min åsikt ändå.. :) Jag blir så upprörd att höra att det finns dom som tycker att en sagostund på kvällen är att dalta!?! Det är väl något av det finaste du kan ge dina barn. Nä, lyssna inte på dom som säger så, dom verkar inte vara så intelligenta. Kanske skulle dom behöva mer böcker i sitt liv för att bli lite klokare.... ;)

    SvaraRadera
  4. Ni har rätt alla tre! Man gör det som passar ens egen familj bäst. Min magkänsla säger mig det och jag ska lära mig att lyssna mer till den! Och du Inga-Lill, du gör rätt i att inte lyssna på bvc, magen vet bättre! Kram på er goingar!

    SvaraRadera
  5. Ja du Erica, tänk att folk måste klaga så mycket :-(
    Anton är 11 år och Emma 9 år nu och vill de ha sällskap en stund innan läggdags så är det klart att de får det om inget annat står i vägen. Ibland ska det läsas eller pratas om något och ibland vill de bara ha tryggheten.
    Finns absolut inget fel i det.
    Synd bara att man måste försvara sig för allt.
    Ha det gott !
    Kram // Anna-Karin B

    SvaraRadera