måndag 30 mars 2009

Ett barns funderingar.

Liv frågade igår om det är jul eller påsk nu? Antar att det beror på att hon och lillebror har festat rätt rejält på godis under helgen hos moster ;) Jo snart så är det påsk, om cirka 2 veckor gumman. Men först ska du sova många nätter och gå på dagis ganska många dagar försökte jag förklara. Det är inte lätt det här med tidsuppfattning när man är 3 år. Som att hon även har fått för sig att när hon är stor så är mamma liten och att hon själv kan bli bebis igen...Minns i julas när hon slutade helt med napp. Mamma, nästa gång jag blir bebis ska jag inte ge mina tuttar till tomten!
Det är så kul med alla funderingar barn har. Liv funderar ganska mycket över döden just nu. Undrar när mamma ska dö och när momma ska dö. Jag råkade säga att vi ska skaffa en kattunge när mormor inte finns längre. Ja när hon är uppe i himlen alltså. Låter kanske lite makabert men det är faktiskt så att jag alltid har haft katt(er) hela mitt liv. Och jag älskar verkligen katter! Men sedan min mamma blev sjuk i astma och kol kan jag inte ha katt om jag vill få besök av henne. Och det vill jag ju förstås! Så som en tröst har jag lovat mig själv en kissemiss när hon är borta. Detta betyder inte att jag önskar livet ur min mamma! Jag hoppas och önskar av hela mitt hjärta att hon lever länge lääänge till!!
Iallafall så råkade jag ju nämna detta för Liv och efter det har hon börjat fundera, stackars barn. Hon vill verkligen ha en katt men vill ju samtidigt ha sin momma. Men mamma, om den är liten då, så här sa hon och visade mellan tummen och pekfingret. Nej lilla gumman, inte ens om den är liten kan vi ha katt.
Men snart är det påsk och då blir det påskägg! Mamman har börjat med förberedelserna...

3 kommentarer:

  1. Vilka fina påskägg! Tycker det är kul att se att det finsn fler som vill hitta lite alternativ till BARA godis...=) Men visst lite godis slinker ju alltid ner=)

    SvaraRadera
  2. Ja ni vet hur mycket jag gillar katter också.
    Läste om någon nakenkatt... - nej inte så mycket att klappa på. Ni får vänta ut mig!
    Kramar från Momma (som inte tar illa upp!)

    SvaraRadera
  3. Erica: Ja godis brukar det ju finnas alldeles för mucket av under påsken ändå så det känns bättre att lägga lite annat kul i barnens ägg:)
    Momma: Har faktiskt funderta på en nakenkatt, de är mysiga att klappa men fasligt dyra tyvärr :( Vi får klappa på dig så länge:)))

    SvaraRadera