onsdag 4 mars 2009

I´m the queen of ordning & reda! Eller..? Hjäälp!!

När jag växte upp i min stökiga familj låg det i mitt egna intresse att skapa ordning & reda. Det var inte en lätt uppgift hos familjen Hallström kan jag berätta!

Minns hur jag som 6 åring gick och sopade efter mina stökiga familjemedlemmar. De största bovarna var nog mamma och pappa. Och katterna.


Vi hade ett rum i huset som jag absolut inte fick visa för någon utanför familjen. Det var vårt "stökrum". Hade man tur kunde man öppna dörren in dit precis så mycket som det behövdes för att tränga sig in! Där var det fullpackat med grejer över hela golvet och halvvägs upp till taket. Eftersom jag på den tiden var den lättaste i familjen kunde jag gå därinne, ovanpå högen med saker! Jag kunde givetvis inte låta bli att visa mina kompisar stökrummet. "Tycker ni det här är stökigt så titta in här!"

Imorse när jag var nere i vår källare (i mitt egna hus) för att slänga i en tvätt fick jag en uppenbarelse. Jag har fått ett stökrum! Jag av alla... Kan det vara möjligt?! Ja det är det tyvärr. Det är helt enkelt så att man ska inte ha ytor i hemmet som man inte använder dagligen. Och det är problemet. Vi behöver ytan på allt-som-allt 92 kvm. Annars kommer vi inte kunna utöka/föröka oss! Liv och Dante delar just nu rum. De sover skavfötters och än så länge fungerar det bra men om några år? Och vi har inget gästrum, det tog vi bort för att få ett större vardagsrum!




Mina planer för källaren är många men det är svårt att veta var vi ska börja.

  • Har tänkt att vårt stökrum/tvättstuga/verkstad ska bli vardagsrum - i framtiden ett tonårsrum där de kan sitta och hänga framför tv-spel med sina kompisar.


  • Tvättstugan ska bli badrum. Kaklat från golv till tak. Vitt. Ingen jaquzzi men däremot ett mysigt badkar, gärna med lejontassar! Och en mysig fåtölj att sitta och läsa inredningstidningar o annat i.

  • Rummet där vi eldar med ved ska bli tvättstuga. Men det blir först när vi grävt för bergvärme.

  • Det bakre rummet med jordgolv ska bli potatisland. Nä kanske inte, men ett gästrum som i framtiden får bli tonårssovrum. Beroende på när barnen kan tänkas flytta ner i källaren.

  • Det andra bakre rummet vet jag inte vad vi kan tänka oss göra med. Men ett sovrum är ju alltid bra!

Någonstans här bland alla idéer vill jag få in bra förvaring av sovsäckar, vinter vs sommarkläder, ja allt sånt där säsongsbetonat ni vet!

Men hur ska vi få tid, pengar och ork att göra allt detta? En sak som är säker är att jag vill ha åtminstone ett barn till men just nu får Elvis/Villemo helt enkelt inte plats hos oss...

Men då kom jag på den briljanta uppfinningen vid namn Mija Kinning i Bygglov på Tv4! Den kvinnan har en helt fenomenal smak! Titta här bara vad hon har åstadkommit:


Och hon verkar vara en så härlig personlighet som verkligen bryr sig om sina lyckliga "offer"!
Grabbarna hon har med är inte heller så pjåkiga. Matte skulle gärna få snickra hos mig och Willy är så härligt knasig så med honom i huset med skulle vi bara stormtrivas! Här är dom förresten:

Är dom inte för söta???

1 kommentar: