tisdag 14 april 2009

Min högsta önskan.

Är att alla i min närhet, alla som jag tycker om och bryr mig om ska få må bra.
Det gör ont i mig när jag tänker på de av mina kära som mår dåligt. Varför ska det vara så svårt att få må bra, både fysiskt och psykiskt?.
Efter att själv ha mått psykiskt dåligt i jämna perioder sedan 13 års åldern så vet jag hur jobbigt det är att befinna sig nere i det svarta hålet. Hur svårt det är att se klart på sig själv och sitt eget liv. För när man är i avgrunden är det bara svart. Överallt. Min räddning har varit att jag aldrig varit rädd för att söka hjälp. Ibland har jag väntat längre än jag borde på denna hjälp, men en knuff i rätt riktning har ordnat det.
Och det går över, det gör det. Hur svårt, mörkt och negativt allt än är så finns det nånting ljust och härligt som väntar bakom nästa hörn.
Jag minns den första och enda gången jag gick till en spådam, det var för åtta år sedan. Jag har glömt mycket av vad kvinnan sade till mig men en sak minns jag. Hon berättade att jag varit med om en svår händelse och att jag inte skulle glida fram på en räkmacka utan att många svårigheter skulle möta mig. Men det var inget jag skulle vara rädd för eftersom en diamant behöver slipas för att bli just en diamant. Denna tanke har jag burit med mig sedan detta tillfälle och jag vet att jag efter varje svårighet kommer ut som en starkare människa.
Så ge inte upp. Håll ut och vänta på nästa hörn...

11 kommentarer:

  1. Vilket oerhört fint inlägg Erica, jag blir tårögd.

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare. Jag har bara mått dåligt o haft lite ångest max en kväll, då o då, men den kvällen är jobbig. Så de måste va väldigt jobbigt att vara nere en längre tid.
    Hoppas du mår bra nu i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Kikar in med ett litet tips om att du kan vara med och tävla om smycken (bl a namnsmycken) i min blogg!

    http://www.petramedaoche.se/?p=552

    SvaraRadera
  4. Emma, Diana och Tant Ulrika: Tack för era kommentarer, det värmer! Jag mår inte dåligt just nu och har inte heller gjort det på ganska länge. Superskönt! Däremot märker jag av att många runt om mig mår dåligt.
    PetramedAochE: härligt! att vinna lite smycken skulle aldrig sitta fel :)

    SvaraRadera
  5. Ja när man läser lite bloggar blir man ju förvånad....så många som mår piss. Sorgligt. Du som är med på massa tävlingar...varför är du inte med på min? De är inga stora priser men de finns ändå pris till vinnaren. Kom igen nu Erica.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Kloka ord, och du har så mycket självinsikt! Hoppas också att alla nära och kära får må bra.
    Kram Erica

    SvaraRadera
  7. Tack Erica!
    Jo du Diana. Jag har faktiskt tänkt va med men det fastnar när jag måste öppna mailen...men jag har väl imorgon på mig med?!

    SvaraRadera
  8. Du är klok som en bok, syrran!
    Jag kommer aldrig att påstå något annat.

    Kram / Gammelstorebror

    SvaraRadera
  9. Ja, fjärde gången gillt heter det väl ;) Du e inte så dum själv äldrebror :) Du har lärt mig många viktiga saker i livet, bla snapsa direkt från bordet för att nämna en sak! Remember? Nja, det var ju ett tag sedan..!!

    SvaraRadera
  10. Ja, det är ju nog så viktigt att behärska den konsten... :-)

    SvaraRadera