måndag 20 april 2009

Nytt läge.

Kollar på tv3´s program Nytt läge. De håller på att renovera en funkisvilla. Verkligen ett coolt hus med stor potential. Och jag blir såå sugen på att renovera i vårt lilla hus :)) Vårt nästa stora projekt är att installera bergvärme. Känns inte som något jag blir jätteinspirerad av egentligen, mest bara dyrt och praktiskt. Det är inget jag ligger och fantiserar om på kvällarna direkt. Men att slippa all den tid och kraft som veden tar. Att bara kunna vrida vattenkranen på varmt för att få varmvatten, inte behöva elda... Och Jens slipper spendera sommaren och hösten med att klyva och stapla ved.
Däremot drömmer jag om att köpa grannens hus. Riva det till grunden och odla gräsmatta ;) Så kan jag få mitt stora soldäck åt rätt håll..!
Men det är en dröm. I verkligheten ska vi måla carporten i sommar. Känns inte lika kul att fantisera om men bra mycket mindre ouppnåeligt.
Och tänk när vi lägger in golvvärme i källaren och har hela 92 kvm till att inreda. Verkar inte som Bygglov nappade på mitt erbjudande. Allt ska man behöva göra själv =) Där ser jag ett stort allrum/gästrum, ett badrum med ett mysigt och skönt badkar, kaklat från topp till tå. Dämpad belysning, en skön fåtölj och härlig avslappnande musik. Där ska jag ligga och njuta i mina väldoftande bubblor!
En tvättstuga med big Ordning och reda. Strikt, stramt och sexigt.
Två sovrum. Ett med en walking-closet. Detta kan med fördel vara mitt sovrum.
Här på markplan börjar vi bli klara. Eller vad säger jag? Köket ska helt bytas ut, eventuellt och förhoppningsvis även byggas ut. Och badrummet som går i 70-tals brunt ska givetvis genomgå en fullständig make-over. Därtill kommer en farstukvist som min pappa ska bygga åt oss i sommar. Finns även en dröm om att öppna upp taket i vardagsrummet. Och inreda vinden ovanför resterande delar av huset. Blir ingen stor yta att tala om men ett sovrum med snedtak och ett kontor med utsikt över vardagsrummet skulle verkligen lyfta hela vårt hus.
Min plan är att så småningom flytta tv´n och soffan till allrumet nere och istället ha en kamin och några sköna fåtöljer i vårt nuvarande vardagsrum.
Ja, nog finns det att göra. Det behöver man inte oroa sig över när man är husägare ;) Och det är ju så kul! Allt som krävs är money, money, money...och en del tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar